ثبت نام در  در طرح تجربه صدور رای داوری

نحوه نگارش رای داوری


۲۶ آذر ۱۳۹۹
۰۴:۵۷ ب.ظ
۱۵۴۶۰ بازدید

نحوه نگارش رای داوری
نحوه نگارش رای داوری

مطابق با قانون آیین دادرسی مدنی، داوران در مورد نحوه نگارش آراء خود، مکلف و موظف به رعایت مفاد قانون آیین دادرسی مدنی نمی باشند اما این امر بدین معنا نیست که بتوانند تحت هر شرایطی آرای خود را نگارش نمایند. داوران مکلف می باشند که تمامی قوانین مربوط به داوری را رعایت نمایند.

“داوران در رسیدگی و رأی، تابع مقررات قانون آیین دادرسی نیستند ولی باید مقررات مربوط به داوری را رعایت کنند.”

همانگونه که فوقا ذکر گردید، داوران در تحریر و نوشتن آراء خود، می بایست در چارچوب قوانین و مقررات داوری عمل نموده چرا که هر رایی که داوران صادر می نمایند، قطعا در نحوه پیشبرد اهداف طرفین، موثر می باشد و می بایست متناسب با دفاع و اظهارات طرفین باشد، فی الواقع هر گونه غفلت داوران، امکان دارد که خدشه ای به شان و منزلت داور، وارد نماید بنابراین نحوه نگارش داوران بسیار حائز اهمیت می باشد.
مطلب مرتبط: ابلاغ و اجرای رای داوری

ناگفته نماند که داوران در تنظیم آرای خود، می بایست یکسری اصول نگارشی و مقررات شکلی را رعایت نمایند هر چند که از نظر شکلی، مقررات خاصی در قانون پیش بینی نگردیده است اما در مجموع مهمترین مساله این است رای داور نامفهوم و مبهم نباشد و به وضوح بیان شده باشد.نکات کلیدی در مورد نحوه نگارش رای داوری

در ارتباط با چگونگی نگارش آراء داور، توصیه می گردد که آراء صادره در چارچوب خاصی تنظیم گردد تا هم مقصود طرفین رعایت شود و هم داوران، در چارچوب قانون آراء خود را تنظیم نمایند. این نکات عبارتند از:

  • در ابتدای نگارش رای داوری، توصیه میگردد رای داور که با نام خداوند متعال، آغاز گردد.
  • ذکر تاریخ نگارش ضرورت دارد.
  • رای داوری می بایست بصورت کتبی نگارش گردد و هم چنین متن رای، می بایست کاملا واضح نوشته شود و از نگارش هر گونه ابهامات خودداری گردد.
  • توصیه میگردد که متن رای داوری جهت خوانا بودن، دستنویس نگارش نگردیده و بصورت تایپ شده تنظیم گردد و در نگارش رای، بهتر است که از کلمات و واژه های زبان فارسی سلیس استفاده گردد.
  • در رای داوری لازم است که مشخصات دقیق طرفین دعوا نوشته شود و اگر طرفین دارای وکیل یا نماینده قانونی باشند، می بایست اسامی آنان نیز با ذکر مشخصات دقیق درج گردد.
  • یکی از مهم ترین مواردی که داوران می بایست مدنظر قرار دهند، این است که اصل بی طرفی را رعایت نمایند و رعایت این اصل در نحوه نگارش آراء نیز ضرورت دارد.
  • تمامی مقررات مربوط به قوانین داوری می بایست در نحوه نگارش رای داور مدنظر قرار گیرد.
  • موضوع دعوا و دلایلی که طرفین خواستار ارجاع آن به داوری شده اند، می بایست در رای داور قید گردد و تمامی ادله و مدارک طرفین می بایست لحاظ گردد.
  • توصیه میگردد که تمامی اصول و مواد قانونی که مبنای صدور رای داوری بوده اند، در رای داور نوشته شود تا مشخص گردد که رای بر چه اساسی صادر شده است.
  • علاوه بر مشخصات طرفین دعوا، لازم است که مشخصات و آدرس دقیق داور یا داوران با ذکر تاریخ و امضاء، قید گردد.

مطلب مرتبط: مشخصات رای داوری

مستندات قانونی مرتبط با رای داوری

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:
شماره نظریه: ۷/۹۸/۱۵۴۲ شماره پرونده: ح۲۴۵۱-۹۳۱-۸۹ تاریخ نظریه: ۱۳۹۸/۱۲/۱۹

استعلام:
در صورتی که در قرارداد داوری طریق خاصی برای ابلاغ رای داوری پیش‌بینی نشده باشد و ر‌أی توسط هیات داوری صادر شده باشد، ابلاغ رأی داوری توسط احدی از داوران صحیح است یا اینکه هیأت صادرکننده رأی باید به اتفاق برای ابلاغ رای صادره اقدام کنند. به عبارت دیگر چنانچه صرفاً یکی از داوران مبادرت به ابلاغ رأی داوری کند، آیا این ابلاغ صحیح است؟

طبق ماده ۴۸۵ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ ابلاغ رأی داور یا تسلیم آن به دادگاه ارجاع‌کننده دعوا به داوری یا دادگاه صالح حسب مورد تکلیف داور یا هیأت داوری است؛ با انجام این تکلیف توسط یکی از داوران تکلیف از دیگر اعضای هیأت داوری ساقط می شود و هدف اصلی از ابلاغ رأی که اطلاع طرفین از مفاد رأی داوران به طریق رسمی و عنداللزوم استفاده از حق خود برای درخواست اجرا یا در ابطال رأی داور، با ابلاغ یا تسلیم رأی توسط یکی از داوران نیز محقق می‌شود. بنابراین در فرض سؤال اقدام یکی از داوران برای ابلاغ رأی هیأت داوری کافی و صحیح است؛ هرچند منعی برای ابلاغ توسط همه اعضای هیأت داوری وجود ندارد.

مطلب مرتبط: آثار دعوای ابطال رای داور

با عنایت به مواد ۴۹۰ و ۴۹۳ قانون آیین دادرسی مدنی، در پرونده های مربوط به اعتراض به رای داور چنانچه خواهان تقاضای صدور قرار توقف عملیات اجرایی را داشته باشد اخذ تامین از خواهان ضروری است؟

نظر هیئت عالی
۱- اعتراض به رأی داور وفق ماده ۴۹۳ ق. آ. د. م اثر تعلیقی بر اجرای رأی داور ندارد، اما با توجه به مفاد ماده مرقوم چنانچه دلایل ابرازی از نظر دادگاه قوی باشد؛ صدور قرار منع اجرای رأی داور تا پایان رسیدگی به اعتراض و صدور حکم قطعی بلامانع است و در صورت اقتضاء دادگاه مبادرت به اخذ تأمین مناسب جهت صدور قرار توقف اجرای رأی داور می نماید. ۲- در خصوص اعمال و اجرای مفاد ماده ۴۹۰ ق. آ. د. م در صورتی که دادگاه بدوی حکم به بطلان رأی داور صادر کند، اجرای رأی داور تا قطعی شدن حکم متوقف می ماند و در این فرض نیازی به اخذ تأمین برای توقف اجرای رأی داور نیست.


داوری نگارش رای رای داوری نحوه نگارش رای داوری داوری چیست داوری کیست


  لینک کوتاه به اشتراک گذاری
نظرات
  مصطفی جمالی        1400/07/05 01:58:04 ق.ظ     
سلام برای چندیمن بار از مطلب جهت دقت عمل در کار بهره بردم باز کمال تشکر خود را بجهت مفید بودن اعلام مینمایم .مصطفی جمالی
  محمدعلی ابوالفضلی قمصری        1400/07/02 07:18:36 ب.ظ     
باسلام و تشکر از مطالب مفید درخصوص نحوه نگارش رای داوری و مراتب ابلاغو ابطال ارای داوری در دادگاه .
  مصطفی جمالی        1400/06/16 12:43:23 ق.ظ     
سلام مطالب با توجه به ظرعیت نکارش بصورت کامل میتواند بعنوان سرمشق برای کلیه داوران عزیز باشد تا بتوانند اعتبار خودرا حفظ وبا صدر رای باعث کشایش در کار ورفع اختلاف بر مبنای عدالت باشد از جنابعالی هم ممنون سپاس گذارم بسیار برای بنده مفید بو.مصطفی جمالی
  محمدرضا جهانی جوان مردی        1400/05/12 03:21:03 ق.ظ     
کار شما عالی بوده حتما یه نمونه رای هم به مقاله اضافه کنید
  رضا یزرانفر        1400/02/28 01:15:52 ب.ظ     
با عرض سلام وادب.مطالب بسیار عالی وکاربردی میباشد وبدون شک برای دوستانی که به داوری علاقه مندند ودرنظر دارند به عنوان داور موفق مطرح شوندمطالعه مطالب فوق تسهیل کننده راهشان میباشد ومانند نوری روشن در تاریکی میتواند راهنمایشان باشد.به نظر من هرچه بار اینگونه مطالب بیشتر باشدمیتواندکمک بیشتری به علاقه مندان داوری باشد.باسپاس فراوان از زحماتتان ومطالب با ارزش وآموزنده تان.رضا یزدانفر از ارومیه (مهاباد)
  معصومه علی پور        1400/02/18 07:16:14 ب.ظ     
بسیار کاربردی وعالی بود ممنون
  سید عباس میراشرافی        1399/11/24 02:35:04 ب.ظ     
باسلام و تحیت ، نکات ارزتده وکاربردی ارائه شد.باتشکرفراوان ازشما
  محمودرضا جدیداسلام        1399/11/24 11:27:03 ق.ظ     
بسمه تعالی با اهدای سلام با تشکر از بابت ارائه چنین متن ها مفید ٬ ضمنا در مورد سیر مراحل گرفتن کارشناس رسمی و استفاده از نظر کار شناس رسمی نیز مطالبی را اطلاع رسانی فرمایید . پیشاپیش کمال تشکر و قدردانی مرا پذیرا باشید . با آرزوی توفیق روز افزون برای شما در این امر مهم
  حسن شمس الدینی        1399/10/21 06:50:20 ب.ظ     
بسمه تعالی سلام علیکم بااحترام عرض میکنم که نکات صدرالاشاره صددرصدبایستی الگویی یک داور باشد تا هیچ خدشه ای واردنگردد ازجمله ارزشهای یک داور1.بیطرفی2.رعایت مفادقوانین3.عدم غفلت داوران درصدور ونگارش رای4.لحاظ کامل ادله طرفین5.رای دارای مفهوم باشدو....که مبسوطا"توسط حضرتعالی مکتوب شده است وجای تشکر وقدردانی داردحقیرکه بهره بردم.آرزوی موفقیت
  پاسخ کارشناس مربوطه
سپاس از شما
  حسین بندری قلعه گژدم        1399/10/01 12:23:35 ب.ظ     
احسنت. ممنون از شما
برای نظر دهی در صورتی که عضو سایت هستید از بخش ورود با سیستم وارد شوید و در غیر اینصورت از بخش ثبت نام نسبت به ثبت نام اقدام نمایید.
لطفا منتظر بمانید ...